kan du detta?
1. När uppstår service?
svar: service uppstår när man träffar på en kund och hur man möter kunden. Kunden bestämer om det är en bra eller dålig service. Det är själv upplevelsen mellan säljaren och kunden.
2. Förklara hur företagen använder service som ett sätt att konkurrera.
svar: Alla företagen liknar varandra så mycket så dem måste ha något som gör dem unika.
3. Varför är det första intrycket så viktigt i mötet med en kund?
svar: För att det är det avgörande ögonblicket då kunden får avgöra vad företaget har att erbjuda för service. Kunden kommer komma ihåg hur du bemötte kunden vid det första tillfället och då om du gjorde det dåligt så kanske han/hon vänder sig till någon annan.
4. Hur kan du påverka det första intrycket?
svar: Jag kan tänka på att jag ska vara glad, positiv och visa ett bra kroppsspråk, så att personen vet att jag är intresserad och verkligen lyssnar.
5. Vad menas med kroppsspråk?
svar: Kroppsspråket menas hur man pratar med sin kropp. Kroppsspråket är hållning, rörelser, ansiktsuttryck, handtryckning och avstånd. Man ska tyda kunden kroppsspråk men göra det med försiktighet. För att ett kropps uttryck kan betyda två grejer t.ex om man gäspar så kanske det betyder att man är trött eller så kanske det betyder att man är uttråkad.
6. Varför är det viktigt att tänka på ditt språkbruk när du talar med kunden?
svar: Det är viktigt att man inte säger för svåra ord så att kunden verkar dum man ska prata på ett förståeligt sätt. Man ska anpassa sitt språk efter vem man pratar med, en gammling och en tonåring pratar och förstår inte samma sorts spårkbruk.